Eneco Clean Beach Cup werd mogelijk gemaakt door deze partners

Eneco

Eneco

Eneco, surfers en andere strandgebruikers delen een passie voor zon en wind. Surfers krijgen er een kick van, wandelaars waaien lekker uit en Eneco haalt er groene stroom uit. Eneco staat als duurzaam energiebedrijf midden in de samenleving. Onze missie is sinds 2007 ‘duurzame energie van iedereen’. Zo is energieleverancier Eneco uitgegroeid tot een koploper in de energietransitie, zowel in België als in Nederland. We leveren groene energie door volop in te zetten op zon en wind. En wie zon en wind zegt, zegt ook strand! Een schoon strand.
 
Al 10 jaar nodigen we tijdens de Eneco Clean Beach Cup in België mensen uit om stil te staan bij de plasticproblematiek in onze oceanen en op onze stranden. Deze strand-opruim-actie stemt mensen tot nadenken. Hoe willen we omgaan met onze planeet? Hoe kunnen we ons steentje bijdragen aan een duurzame toekomst voor toekomstige generaties? Omgaan met duurzaamheid betekent meer dan duurzame energie. Het is het duurzaam omgaan met het leven binnen de grenzen van een aarde.

Vanaf dit jaar organiseren we de Eneco Clean Beach Cup ook in Nederland. Op 12 september gaan we aan de slag om de stranden van Scheveningen, Zandvoort, Noordwijk, Domburg en Cadzand helemaal vrij van zwerfvuil te maken. Ons doel: de stranden van België én Nederland zwerfvuilvrij.
 
Daarnaast willen we de deelnemers ook een ontspannen dag bezorgen, bijvoorbeeld voor het hele gezin! Woon je niet bij een strand in de buurt? Het opruimen van de eigen omgeving is ook een mogelijkheid. Dat kan met behulp van de gratis ‘Weplog’ app, die aangeeft welke straten een dringende schoonmaakbeurt nodig hebben. Download de app, en maak de aarde een beetje beter!

Bekijk alle maatschappelijke initiatieven van Eneco in België via eneco.be
Bekijk alle maatschappelijke initiatieven van Eneco in Nederland via eneco.nl

Bekijk website
Sunweb

Sunweb

Sunweb is één van de grootste Europese reisorganisaties die vakanties aanbiedt naar zon- en wintersportbestemmingen.  

Sinds oktober 2019 zijn alle pakketreizen van Sunweb Group volledig CO2-neutraal en in tegenstelling tot veel andere reisorganisaties betaalt de reiziger geen extra kosten, de reisorganisatie neemt standaard de kosten van de CO2-compensatie op zich voor de vlucht, busreis, transfer en accommodatie. Ook blijft de prijs van de pakketreizen onveranderd. Hiermee neemt Sunweb Group zelf zijn verantwoordelijkheid om de CO2-voetafdruk tot een minimum te beperken.  

Sunweb Group voorspelt dat het in 2020 de uitstoot van ruim 1,2 miljoen reizigers zal compenseren.  Ze zien hun CO2-compensatieprogramma als een eerste belangrijke stap om het meest vervuilende onderdeel van hun vakanties aan te pakken en een duurzame verandering in de reisbranche op gang te brengen.

Bekijk website
AXA

AXA

Sustainability staat centraal in AXA’s visie en is de drijvende kracht achter ons merk, onze klantentevredenheid en de betrokkenheid van onze medewerkers.
Onze Sustainability-strategie komt tot uiting in drie pijlers: gezondheids- en ziektepreventie, klimaatverandering en mobiliteit alsook sociale inclusie.

Bij AXA streven we ernaar om samen vooruit te gaan door te beschermen wat belangrijk is. Daarom zijn we vanaf 2021 partner van deze jaarlijkse grote strandschoonmaak van de hele kustlijn. We vinden we het belangrijk om ons in te zetten voor het milieu en engageren ons om samen met ons bedrijf en onze medewerkers aan dit initiatief deel te nemen. Samen willen we mensen sensibiliseren en inspireren om te kiezen voor een lange termijnvisie.

Bekijk website
Studio Brussel

Studio Brussel

Studio Brussel is al jaren partner van de Eneco Clean Beach Cup, zo zenden ze dit jaar opnieuw live uit vanuit Zeebrugge. Door haar schouders te zetten onder initiatief brengt StuBru bijna 1 miljoen mensen op de hoogte via radio en de online kanalen. Wist je trouwens dat de zender vorig jaar iedereen opriep om mee te helpen opruimen door een speciale versie uit brengen van Merols ‘Hou je bek en bef me?’. Check de video op YouTube!

Bekijk website
National Geographic

National Geographic

National Geographic toont sinds 1888 hoe mooi én kwetsbaar de wereld is waar we op leven. Door mensen bewust te maken van de schoonheid, de gevaren en ons eigen aandeel hierin willen we verandering bewerkstelligen. Daarom steunen we graag de Clean Beach Cup en haar filosofie. De plastic vervuiling blijkt een steeds grotere dreiging en als we allemaal, niet alleen op 22 maart maar het hele jaar door, een kleine inspanning doen, maken we samen een groot verschil.
TIP: Shampoozeep is milieuvriendelijker, goedkoper en veel handiger op reis

Bekijk website
Oway

Oway

OWAY is hét meest ecologische kappersmerk op de markt! The Organic Way nemen we dan ook ter harte! Onze ingrediënten zijn 98,8% bio-dynamisch, verkregen uit de groene chemie of aangekocht via fair-trade netwerken met verpakkingen welke oneindig recycleerbaar zijn. Met glas en aluminium verkleinen wij onze ecologische voetafdruk tot het minimum en behouden we de kracht van onze ingrediënten. OWAY kiest hiermee resoluut voor duurzaamheid.

OWAY is een manier van denken en leven. Wie kiest voor OWAY, kiest voor de toekomst van onze fauna en flora. Ondanks de noodkreet van moeder natuur kiest helaas de meerderheid nog steeds voor plastic verpakkingen en chemische ingrediënten, die nog vaak getest worden op dieren. OWAY distantieert zich hierin en maakt zo het verschil. OWAY bewijst dat het, met de nodige inspanning, ook milieuvriendelijk kan. Bijgevolg krijgen onze klanten duurzame luxe aan een marktconforme prijs met een ongeëvenaard resultaat!

Omdat plastic niet vergaat en zelfs biologisch afbreekbare verpakkingen minstens zes maanden in natuur blijven hangen, zijn we het onze kinderen en kleinkinderen verplicht om een transitie te maken van enkel gebruik naar hergebruik. We moeten plastic ook durven vervangen waar mogelijk. Wij wachten niet langer op een politieke respons! Wij ondernemen nu want het is nooit te laat om verandering te brengen!

Iedereen is welkom om deze boodschap kracht bij te zetten. Neem gerust familie en vrienden mee, neem je kinderen mee en ervaar waarom het zo belangrijk is om bewust om te gaan met de natuur. Want zeg nu zelf, er gaat niets boven een zorgeloze wandeling waar er respect is voor dier en natuur. Samen kunnen we werken aan een groenere toekomst!

Bekijk website
O'Neill

O'Neill

Bekijk website
ALUK

ALUK

AluK is een wereldwijde speler die aluminium raam- en deursystemen ontwerpt voor woningen en industriële projecten. AluK zet sterk in op duurzaamheid en gelooft in een circulaire economie. Wie kiest voor aluminium ramen, denkt aan het milieu, want aluminium is eindeloos recyclebaar.

AluK gaat echter nog een stap verder: in 2020 lanceerden we REVIVE®. Deze baanbrekende reeks raam- en deursystemen heeft isolatoren die bestaan uit 100% gerecycleerd PET-materiaal. “We gebruiken grondstoffen op een efficiënte manier en vermijden afval. Dankzij REVIVE® geven we heel wat plastic een tweede leven. In één draaikiepraamsysteem met standaard afmetingen verwerken we tot maar liefst 65 petflessen van 1,5 liter”, zegt Steffen Hageman, CEO van AluK Benelux. “Daarom steunen we ook initiatieven als de Eneco Clean Beach Cup. We zijn ons bewust van het plastic probleem en kijken ernaar uit om met het AluK team, vrienden, familie en tal van andere enthousiastelingen ons steentje bij te dragen op 12 september. Samen kunnen we het verschil maken.

Bekijk website
Ecover

Ecover

Elke minuut worden er wereldwijd een miljoen plastic flesjes gekocht en dit aantal stijgt in 2021 met maar liefst 20 procent. Ecover kiest nu al voor de broodnodige omslag naar een fles die integraal van gerecycleerd plastic gemaakt wordt en ook 100 procent gerecycleerd kan worden. Deze fles is een eerste stap in Ecovers missie om tegen 2020 al haar verpakkingen van totaal herbruikbaar plastic te maken. Ze roepen op tot een Clean World Revolution waarbij we allemaal onze plastic footprint verkleinen.

Bekijk website
Surfrider Foundation Europe

Surfrider Foundation Europe

Surfrider is er voor iedereen die van de zee houdt en onze prachtige Noordzee, kust en surf spots wil beschermen. Door middel van campagnes, educatie, events, projecten en samenwerkingen werken we met 28 andere internationale chapters aan de centrale lokale en internationale doelstellingen, schoon water, schone stranden en de bescherming van surf spots.

Bekijk website
WWSV (Wind-en watersport Vlaanderen)

WWSV (Wind-en watersport Vlaanderen)

Wind & Watersport Vlaanderen is de unisportfederatie voor zeilen en surfen in Vlaanderen. Bij WWSV zijn 78 watersportclubs en 27.000 watersportbeoefenaars aangesloten. WWSV staat open voor alle Vlaamse verenigingen die zowel de recreatieve als de competitieve watersport aanbieden aan hun leden. Bij WWSV zijn 18 strandclubs aangesloten met om en bij de 10.000 actieve leden.

Engagementsverklaring – marien zwerfvuil - WWSV

Marien zwerfvuil is een groeiend probleem voor alle zeeën en oceanen, en wordt beschouwd als een aanzienlijke bedreiging voor ons leefmilieu. Marien zwerfvuil wordt gedefinieerd als elk vast materiaal dat door de mens werd vervaardigd en direct of indirect, opzettelijk of onopzettelijk terechtkomt in het mariene milieu.

Heel wat clubs nemen reeds concrete initiatieven en zijn hier al jaren voortrekker van.

Om deze acties extra onder de aandacht te brengen en wat meer draagkracht te creëren, ondertekenen we met Wind en Watersport Vlaanderen en de staatssecretaris een wederzijds engagement.

Bekijk website
Volvo

Volvo

Volvo Cars heeft zich het expliciete doel gesteld om zijn totale milieu-impact te verminderen en te minimaliseren.

Tegen 2025 moet minstens 25% van het plastic dat wordt gebruikt in elke nieuwe Volvo-wagen bestaan uit gerecycleerd materiaal.

Naast het verminderen van plasticvervuiling en het gebruiken van gerecycleerde materialen bij het bouwen van wagens, is Volvo ook de eerste en enige autobouwer die het G7-Ocean Plastics-Charter heeft ondertekend.

De vermindering van de plasticvervuiling in het productieproces wil Volvo Cars ook doortrekken in zijn kantoren en activiteiten.

Tijdens de Volvo Ocean Race – zeilwedstrijd, waarin Volvo Cars onderzoek naar de maritieme gezondheid besloot te sponsoren en er wereldwijd tientallen succesvolle strandschoonmaakacties plaatsvonden, droegen er ook duizenden medewerkers van Volvo Cars hun steentje bij. Ook het proces om plastic voor eenmalig gebruik tegen eind 2019 uit alle kantoren, kantines en evenementen over de hele wereld te bannen is volop aan de gang.

Bekijk website
Renewi

Renewi

Nieuw leven geven aan gebruikte materialen. Dat is waar Renewi als leidend waste-to-productbedrijf, met ruim 8.000 medewerkers, elke dag aan werkt. Renewi biedt daarbij oplossingen voor een aantal van de belangrijkste milieuvraagstukken van vandaag: het verminderen van afval, het vermijden van vervuiling en het leveren van recyclingoplossingen om onnodig gebruik van eindige natuurlijke bronnen te voorkomen.

Voor Renewi is afval een manier van denken, een kans. Met hun jarenlange kennis, ervaring en brede aanbod aan diensten, bieden ze voor ieder afvalvraagstuk een duurzame, pragmatische oplossing. Ze recyclen afval met gebruik van de nieuwste technologie weer tot bruikbare materialen, zoals gerecycled papier, metaal, kunststof, glas, hout, bouwstoffen, compost en energie. Op die manier winnen ze uit het afval van vandaag, de grondstoffen van morgen.

Het resultaat van hun werk? Minder afval, slimmer (her)gebruik van schaarse grondstoffen en minder CO2-uitstoot. Zo werken ze aan een schonere, circulaire wereld waarin afval niet meer bestaat.

Bekijk website
NMBS

NMBS

Onze mobiliteit zet een grote druk op het leefmilieu door het verbruik van fossiele brandstoffen in het wegverkeer en de enorme groei van het aantal verplaatsingen. Nochtans bestaat er ook duurzame mobiliteit: de trein!

Treinen springen zuinig om met energie. In verhouding tot het aantal vervoerde passagiers vraagt spoorinfrastructuur ook minder ruimte dan wegeninfrastructuur. Die troeven maken van de trein het ecologische vervoermiddel bij uitstek om onze mobiliteit te verduurzamen.

Daarom promoot NMBS volop het vervoer per trein. Maar onze ambitie reikt verder. Voor de komende vijf jaar hebben we scherpe doelstellingen geformuleerd om ook in onze werking de zorg voor het leefmilieu stevig te verankeren.

Onder het motto “Duurzaam rijden, duurzaam werken” sporen we al onze medewerkers aan om groener te handelen. Concreet willen we het verbruik van energie en water verder verminderen, de consumptie van verbruiksgoederen, zoals papier, en de productie van afval nog meer beperken, de geluidsoverlast terugdringen en onze inspanningen inzake bodemsanering verderzetten.

Zo geven we niet alleen onze mobiliteit meer zuurstof, maar dragen we in alle opzichten bij tot een duurzame samenleving.

Bekijk website
North Sea Chefs

North Sea Chefs

Alleen al in de Noordzee drijven 150 miljoen plastic tasjes en ander afval. Jaarlijks komt er in onze kleine zee 20.000 ton afval bij. De zee opruimen is onmogelijk, maar 80 procent van het strandafval spoelde uit zee aan.

Wie denkt dat dit een ver-van-zijn-bed-show is, heeft het mis. Microplastics komen ook op jouw bord terecht. In zeezout bijvoorbeeld. Laten we eerlijk zijn: wie gebruikt dat niet?

Wij NorthSeaChefs trekken daarom ook aan de alarmbel, want ook onze Noordzeevissen krijgen deze  microplastics binnen. En wij krijgen ze vervolgens op ons bord. Hoog tijd om er iets aan te doen.

Daarom steunt NorthSeaChefs de Eneco Clean Beach Cup. Een wereldwijde actie, waarbij vrijwilligers de stranden schoonmaken. Jaarlijks nemen we hier met een groot aantal van onze NorthSeaChefs aan deel. Door onze stranden mee schoon te vegen, tonen we het enorme probleem en hopen we iedereen - consumenten en beleidsmakers - wakker te schudden. Want het tij is helaas nog niet gekeerd.

Good to know : De NorthSeaChefs-koksvesten die onze chefs dragen tijdens evenementen worden deels gemaakt van de ‘Recycled Plastic Bottles’.

Een collectie van Chaud Devant. Ze zijn voor 65% gemaakt uit gerecycleerde pet-flessen. We vinden het belangrijk om ook op deze manier ons steentje bij te dragen. Beter koksvesten uit plastic, dan onze Noordzee vol plastic.

Hoog tijd dus om bewuster om te gaan met ons afval.

Bekijk website
Checkpoint A

Checkpoint A

Checkpoint A staat al enkele jaren in voor registratie van het verzamelde afval in de verschillende surfclubs.
Er wordt per surfclub een tablet voorzien waarop de nodige gegevens worden geregistreerd (aantal kilo verzameld afval, aantal personen die meehelpen en het aantal afgelegd km’s). Deze informatie wordt gesynchroniseerd naar de hoofdclub, waar de info opgeteld werd bij de reeds doorgestuurde gegevens. Vervolgens wordt dit live getoond op een groot scherm.

Bekijk website
Foodbag

Foodbag

Foodbag levert elke week maaltijdboxen met verse ingrediënten en originele recepten aan huis. Daarbij staat duurzaamheid centraal: we koken volgens de seizoenen, met de beste leveranciers en zoveel mogelijk met producten van eigen bodem. De doorlooptijd van producent naar consument is minimaal. Alle producten komen kraakvers binnen en enkele uren later leveren we ze al bij klanten thuis. Voedselverspilling is er niet want alleen wat nodig is, bestellen we. Ook verpakkingen proberen we tot een minimum te beperken. Zo proberen wij ons steentje bij te dragen. Met Eneco in zee gaan, was voor ons daarom een no-brainer.

Bekijk website
b-token

b-token

b-token is producent van gepersonaliseerde jetons die niet alleen gebruikt worden als consumptiemunt tijdens evenementen, maar ook als winkelwagenmunt, promotiemateriaal, ... . Sinds de opstart zetten ze zich in om duurzaam te ondernemen met milieu, mens en maatschappij centraal. Het productgamma werd uitgebreid met ecologische alternatieven zoals eco-jetons gemaakt van aardappelschillen, houten jetons gemaakt van houtafval en ocean tokens afkomstig van oude, gerecycleerde visnetten. Naast een gevarieerd ecologisch productgamma focussen ze ook op een energievriendelijk productieproces. Klanten mogen zelfs hun oude jetons terugbrengen, zodat b-token ze kan hergebruiken voor het maken van nieuwe jetons.

Bekijk website
La Dernière Heure

La Dernière Heure

Bekijk website
DeMorgen

DeMorgen

Bekijk website
Fast Forward

Fast Forward

Bekijk website
Den Haag

Den Haag

Bekijk website
in de buurt

in de buurt

Bekijk website
the shore

the shore

Bekijk website

Download je gratis toolkit

Ontvang onze gratis Corona proof opruim toolkit voor Eneco Clean Beach Cup.

Surfrider foundation Europe

Surfrider Foundation Europe is in 1990 in het Franse Biarritz opgericht door een groepje surfers waaronder drievoudig wereldkampioen Tom Curren. De organisatie bouwde een stevige expertise op.

Lavagraphics